Działo Gatlinga
Prototypy wielolufowych karabinów M134 , montowanych dzisiaj w nowoczesnych, potężnych smigłowcach czy samolotach miały swój początek w 1861 roku. Ich konstruktorem był Richard Gatling. Człowiek ten chciał stworzyć szybkostrzelny karabin i łatwy do ponownego przeładowania. Późniejsze, nieco ulepszone wersje tej broni gromiły żołnierzy w czasach I wojny światowej, zostały jednak wyparte na rzecz łatwiejszych w transporcie CKMów jak np. MG42 podczas drugiej wojny światowej. Koncepcja wielolufowości powróciła wraz z działkiem Vulcan. Wtedy to kilka luf było potrzebne, żeby strzelający z zawrotną prędkością karabin się nie przegrzewał, nie psuł. M134 Minigun sprawdził się natomiast już w wojnie wietnamskiej, będąc chyba bronią groźniejszą od napalmu, a na pewno równie przerażającą. Dzisiejsze działa tego typu wystrzeliwują do 6 tysięcy pocisków na minutę, a ich zasięg nie przekracza 1200 metrów. Wadą tych konstrukcji są jednak słabe warunki balistyczne amunicji do takich karabinów oraz długi czas „rozkręcania” się takiej maszyny, co w konieczności szybkiego reagowania na polu bitwy może skończyć się fatalnie.